Liceum

::KIERUNKI KSZTAŁCENIA LO::

Profil Wojskowy

W ramach przygotowania specjalistycznego  program z przedmiotu „Podstawowe zagadnienia z zakresu wojskowości” przewiduje:

  1. Wyposażenie młodzieży w wiedzę dotyczącą prawa w zakresie organizacji Narodowych Sił Rezerwowych;
  2. Rozwój umiejętności praktycznych charakterystycznych dla służby wojskowej m. in. poprzez: udział w specjalistycznym 10 – dniowym obozie sprawnościowo – obronnym , zajęcia strzeleckie na strzelnicy wojskowej, udział w zajęciach i pokazach technik wojskowych na terenie jednostki wojskowej ,  wspólne zajęcia wojskowe z żołnierzami wojska polskiego, ćwiczenia specjalistyczne na terenie szkoły prowadzone przez żołnierza zawodowego;
  3. Poszerzenie współpracy z organami, których zadaniem jest obrona kraju. Nawiązanie współpracy z wojskowymi uczelniami wyższymi oraz innymi szkołami ponadgimnazjalnymi prowadzącymi kształcenie uczniów w zakresie proponowanej klasy wojskowej.

ODDZIAŁ PRZYGOTOWANIA WOJSKOWEGO (OPW)

Uczeń w wyniku realizacji programu szkolenia powinien posiąść między innymi wiedzę o podstawowych uwarunkowaniach służby wojskowej z wybranych zagadnień regulaminów ogólnych, musztry, ceremoniału wojskowego, z podstaw wychowania wojskowego jak również z podstaw szkolenia bojowego, w tym taktyki, szkolenia strzeleckiego, rozpoznania wojskowego, szkolenia inżynieryjno-saperskiego.

W oddziałach realizowane jest szkolenie z zakresu przygotowania wojskowego, w formie obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Program realizowany jest przez szkołę w części teoretycznej, oraz przez patronacką jednostkę wojskową w części praktycznej. Szkolenie kończy się 50-godzinnym obozem szkoleniowym, przeprowadzanym na początku ostatniego roku nauki.

Przewidziana jest również możliwość dofinansowania zakupu wyposażenia dla uczniów w formie zestawu umundurowania oraz dla szkoły, między innymi zestaw sprzętu do szkolenia OPW: hełmy ochronne, busole lub kompasy, kamizelki taktyczne, repliki broni palnej, kaburydo replik, maski przeciwgazowe, nosze i zestawy medyczne, z których uczniowie będą korzystać podczas zajęć praktycznych.

Wprowadzenie OPW daje możliwość realizowania w szkole ujednoliconego programu, przy wsparciu MON oraz pod jego nadzorem, czego konsekwencją będzie uzyskanie przez uczniów konkretnych korzyści takich jak: możliwość odbycia skróconej służby przygotowawczej, a finalnie pozostanie żołnierzem rezerw osobowych SZ RP lub wstąpienie do czynnej służby wojskowej a także aplikowanie na wyższe uczelnie wojskowe (dodatkowe punkty w procesie rekrutacji). Siłom Zbrojnym RP zapewni to przede wszystkim zwiększenie rezerw osobowych.

Nabór poprzedzony jest egzaminem sprawnościowym

TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ DO KLASY MUNDUROWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. S. PETŐFI W OSTRÓDZIE

Test prób sprawności fizycznej do klas o profilu wojskowym

Kandydaci do klasy oddziału przygotowania wojskowego (mundurowej) wyłonieni zostaną na podstawie przeprowadzonych testów sprawnościowych.

Kandydaci przystępujący do testu sprawności fizycznej muszą posiadać odpowiedni strój sportowy (koszulka, spodenki lub dresy) oraz obuwie sportowe (zmienne).

Kandydatów obowiązuje podpisane oświadczenie/zgoda przez rodzica/prawnego opiekuna. Oświadczenie w załączniku , które należy wydrukować i przynieść na test próby sprawności fizycznej i przekazać prowadzącym egzamin.

OŚWIADCZENIE RODZICÓW/OPIEKUNÓW PRAWNYCH – download pdf

Miejsce: sala gimnastyczna Zespołu Szkół Zawodowych im. S. Petőfi w Ostródzie

  • Złożenie zapisu na testy wraz z podpisem rodzica / prawnego opiekuna są równoznaczne z oświadczeniem, że stan zdrowia dziecka umożliwia przystąpienie do testu sprawnościowego.
  • Test będzie przebiegał pod nadzorem i opieką nauczycieli wychowania fizycznego
  • Każda osoba przystępująca do egzaminu sprawności fizycznej jest zobowiązana okazać dokument potwierdzający tożsamość (legitymacja szkolna lub inny dokument ze zdjęciem).
  • Test poprzedza rozgrzewka, która zapewnia optymalne przygotowanie kandydata do wzmożonego wysiłku.

TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ OBEJMUJE:

Test sprawności fizycznej przeprowadzony będzie w formie prób określających poziom rozwoju zdolności motorycznych.

Test sprawności fizycznej obejmuje cztery próby: 

  1. Bieg wahadłowy 10 x 10

Wykonanie – Na komendę „Start” ćwiczący rozpoczyna bieg w kierunku przeciwległej chorągiewki, obiega ją, wraca do chorągiewki na linii startu, obiega ją i pokonuje tę trasę pięciokrotnie. Po każdym okrążeniu oceniający (kontrolujący) informuje o liczbie powtórzeń, np.: „Jeszcze dwa razy”, „Jeszcze raz”. Przewrócenie chorągiewki powoduje powtórzenie próby, która jest próbą ostateczną.

Pomiar – Czas mierzy się z dokładnością do 0,1 sekundy, od sygnału startu do momentu przekroczenia linii mety.

Normy

Punkty

Dziewczęta – pomiar w sekundach

Chłopcy – pomiar w sekundach

1

43,6 i więcej

41,6 i więcej

2

43,5 – 42,6

41,5 – 40,6

3

42,5 – 41,6

40,5 – 39,6

4

41,5 – 40,6

39,5 – 37,6

5

40,5 – 38,6

37,5 – 35,6

6

38,5 – 36,6

35,5 – 33,6

7

36,5 – 34,6

33,5 – 32,6

8

34,5 – 33,6

32,5 – 31,6

9

33,5 – 32,6

31,5 – 30,1

10

32,5 i mniej

30,0 i mniej

 

  1. Próba siły mięśni ramion.

Dziewczęta

Wykonanie – z podstawionego krzesła badana przechodzi do zwisu nachwytem o ramionach ugiętych. Dłonie powinny znajdować się na szerokości barków. Na sygnał „start” zaczyna się próba zwisu i trwa aż do zmęczenia. Podbródek w czasie trwania testu powinien znajdować się wyraźnie nad drążkiem;

Pomiar – próba wykonywana jest 1 raz. Liczy się ilość wytrzymanych sekund we wspomnianej pozycji. Pomiar kończy się z chwilą gdy podbródek znajduje się poniżej drążka;

Chłopcy

Wykonanie – z podstawionego krzesła badany wykonuje na drążku nachwyt na szerokość barków i wykonuje zwis na prostych ramionach. Na sygnał „start” ćwiczący ugina ramiona w stawach łokciowych i podciąga się tak, aby broda znajdowała się nad drążkiem. Następnie wraca do pozycji wyjściowej w zwisie z wyprostowanymi ramionami. Pomiar – liczona jest ilość poprawnie wykonanych podciągnięć.

Punkty

Dziewczęta – zwis (pomiar w sekundach)

Chłopcy – podciągnie

1

3,0 s i mniej

1 i mniej

2

3,1 – 4,5

2

3

4,6 – 5,5

3

4

5,6 – 7,5

4

5

7,6 – 12,0

5

6

12,1 – 17,5

6 – 7

7

17,6 – 23,0

8 – 9

8

23,1 – 29,5

10 – 11

9

29,6 – 35

12 – 14

10

36 s. i więcej

15 i więcej

  1. Skłony tułowia w przód (brzuszki)

W pozycji leżącej tyłem na materacu, z nogami ugiętymi w stawach kolanowych pod kątem prostym i stopami zaczepionymi pod pierwszy lub pod drugi szczebelek drabinki gimnastycznej, ręce ułożone wzdłuż tułowia, dłonie przylegają do podłoża lub umieszczone są na klatce piersiowej w pozycji skrzyżowanej, kandydat wykonuje skłon (maksymalny) tułowia w kierunku drabinki i w jak najszybszym tempie powraca do pozycji leżenia tyłem. Próbę wykonujemy na komendę „start”. Czas na wykonanie próby wynosi 30 s.

Punkty

Dziewczęta (ilość powtórzeń)

Chłopcy (ilość powtórzeń)

1

1

3

2

2-4

4-6

3

5-7

7-9

4

8-10

10-12

5

11-13

13-15

6

14-16

16-18

7

17-19

19-21

8

20-22

22-24

9

23-25

25-27

10

26-28

28-30

  1. Pompki na ławeczce – uginanie i prostowanie ramion w podporze, leżąc przodem

na ławeczce gimnastycznej – ćwiczący na komendę „gotów” wykonuje podpór leżąc przodem na ławeczce z nogami złączonymi lub w lekkim rozkroku. Ręce rozstawia na szerokości barków. Po usłyszeniu komendy „ćwicz” kandydat wykonuje klasyczne pompki tak, by stawy barkowe znalazły się poniżej stawów łokciowych i powraca do pozycji wyjściowej. oceniający (kontrolujący) liczy tylko poprawnie wykonane powtórzenia – powtarza ostatnią liczbę wykonanych prawidłowo pompek.           

Punkty

Dziewczęta (ilość powtórzeń)

Chłopcy (ilość powtórzeń)

1

1

2

2

2-4

3-6

3

5-7

6-9

4

8-10

10-13

5

11-13

14-17

6

14-16

18-21

7

16-18

22-25

8

19-21

26-29

9

22-24

30-33

10

25-27

34-37

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR II W OSTRÓDZIE

KLASA

PRZEDMIOTY ROZSZERZONE
DO WYBORU

JĘZYKI OBCE

WOJSKOWA

Matematyka, Historia,
Język angielski

j .angielski

j. niemiecki

Szkoła uczestniczy w „Pilotażowym Programie wspieranym przez Ministerstwo Obrony Narodowej w celu utworzenia certyfikowanych pionów wojskowych klas mundurowych”. Program planuje organizację zajęć pozaszkolnych, tak aby młodzież klasy wojskowej mogła poznać całe spektrum uwarunkowań obronności
i bezpieczeństwa z perspektywy zajęć i obowiązków żołnierzy w jednostce wojskowej. Równolegle Ministerstwo Obrony Narodowej wprowadziło dodatkowe korzyści dla uczniów i szkół m.in. poprzez dofinansowanie procesu szkolenia i umundurowania, wystawienie zaświadczenia potwierdzającego realizację programu „Edukacja wojskowa”, możliwość uzyskania dodatkowych punktów przy rekrutacji na uczelnie wyższe o charakterze wojskowym.